lørdag 25. november 2017

Grunnferdigheter og spøkelsesalder

Olivia nærmer seg nå 6 måneder. Jeg hadde store planer om å blogge om trening, med videosnutter, bilder og i alle fall tekst. Men strekker tiden til da?

Dem som følger oss på snapchat @beacc har sett at der er noe framgang i treningen vår, og at vi har kommet inn i en unghundperiode nå. Ho hadde et snev av spøkelsesalder, det er litt på og av. Den er fobigående akkurat nå. Men kommer vel tilbake på et senere tidspunkt.

For dem som ikke vet helt hva spøkelsesalder er, så vil hunden da syns ting er skummelt. Det kan være ting i nærmiljøet, til og med i huset, eller en person den kjenner, som er er kjempeskummelt! Dette er helt normalt, det som er viktig er at hunden får sjekke ut dette i eget tempo og gjerne gjør det litt mindre skummelt om mulig.




Her møtte vi en flagrende refleksvest. Det var et skummelt spøkelse! Jeg slapp båndet, gikk bort til vesten å stod på den så den hang helt rolig. Samtidig som jeg kastet godbiter. Olivia brukte da 2-3 minutter på å komme bort, spise godbiter, lukte på vesten. Jeg slapp den da sakte opp så den flagra litt og litt, etter det var den ikke skummel i det hele tatt. 

Slik prøver vi gjøre med det meste. 


Vi har eller skal jeg si hadde, kommet godt i gang med grunnferdighetene. http://hundetidsskrift.no/wp-content/uploads/2015/06/grunnferdighetsskjema.pdf

Så kom hun i puberteten, hun har vært litt inn og ut av den også. Men merker hun er ikke helt på nett slik som hun har vært. Verden er plutselig veldig interessant. Det være seg ei lukt, en fugl som flyr forbi, eller noe som rasler i ei busk. Jeg er ikke verdens navle lenger :( 

Grunnferdighet 1 til og med 11 har vi kommet greit innom, startet litt på 12 og litt på 13.  Vi har ikke flyt på noe, så ikke så alt for mye å skryte av. Vi har vel litt tid ennå å komme i mål håper jeg :)

Det viktigste vil jeg si ho kan. Ho er eksemplarisk på tur,  kommer som ei kule når jeg roper på henne. Ho går veldig fint i bånd, til tross for ho nesten aldri går i bånd, og de få hundene vi har passert, passerer ho veldig fint.
Det er de 3 tingene som er greit å få til.

Hjemme er ho stuerein, ho tygger ikke på alt mulig, ho er rolig inne og aktiv ute.

Så får det av og til bli et skritt fram og to tilbake med treninga, det er akkurat som forventet :D 

Nydligste i verden!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar