fredag 20. mars 2015

Fødselen i bilder

Selve oppblokkinga startet natt til torsdag. Hun rota litt på natta da, fikk ikke til å roe helt. Og temperaturen gikk ned.
Utover dagen var hun egentlig veldig rolig. I forhold til deg jeg er vandt med. Temperaturen gikk fint ned, og gikk opp igjen som den skulle.

Min gode venninne, Helene, som eier Delia fra D-kullet, kom hit i 20-tiden for å holde meg og Happy med selskap. Hadde på følelsen dem ville komme på natta, så vi satt vel egentlig bare å vente. Gikk noen turer i gata her så hun fikk gjort fra seg, ellers mest venting.
Da klokka var nærma seg 01 var jeg veldig trøtt, og småduppa på sofaen. Helene bestemte seg for å dra hjem, da Happy var så rolig og fin. Det så virkerlig ut til å drøye.
Men som vi har opplevd tidligere, ikke før var Helene gått ut døra før Happy fikk rier. Sendte henne ei melding om hun ha lyst komme tilbake og det hadde hun mer enn gjerne :)

Selve fødselen gikk ganske greit. Happy skjønte nok ikke helt hva som skjedde på de to første. Spesielt første da skreik hun til og ville bite etter det som kom ut. Gjorde nok vondt.
Så litt tendenser til at hun kava og stressa mye og kasta seg bak på noen av de andre valpene også, vi fann ut det var best valpene var i ei lita kasse akkurat under utrivningen, så hun ikke trakka på de valpene hun allerede hadde satt til verden.

Alle valpene var i godt holdt, og ser friske og fine ut.

Da det leid ut på morgenen og hun hadde fått 8 valper, 7 gutter og 1 jente, kjentes det tomt ut i magen. Happy fikk en dusj og reine tepper i kassa si.
Men hun fortsatte med sterke pressier. Jeg kjente ingen valper i magen, var ei lita masse der, det kjentes mer ut som hoven livmor enn en valp.
Det gikk to timer og hun hadde fremdeles sterke rier inni mellom. Bestemte meg for å dra til veterinær for å ta en røntgen å sjekke at der ikke lå igjen noen.
Heldigvis var det helt tomt, å vi kunne reise hjem til de små =)

Vel hjemme brukte hun litt tid på å roe ned, hun vet liksom ikke helt hvor hun skal sette beina og hvordan hun skal klare holde orden på de små. Så jeg turde ikke legge meg til å sove. Kjenner nå at det begynner sige på, vært våken i snart 36 timer :)

Hun spiser og drikker bra, valpene suger godt og er rolige når hun klarer å legge seg ned. Ser hun er blitt mye roligere nå siste par timene, så tenker hun kommer til å vokse bra inni morsrollen :)

Her kommer usorterte bilder fra fødselen, de aller fleste bildene er de Helene som har tatt :)





















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar