tirsdag 11. mars 2014

Kan forskjellige arter leve sammen?

Linker til et innlegg jeg skreiv i fjor sommer, som fremdeles er aktuelt på dette tema.
http://kennelcarvecanem.blogspot.no/2013/06/counter-conditioning.html


Som jeg skriver om i dette innlegget, er hvordan jeg bruker motbetining for å venne kattene til oss i første omgang, og etterhvert motbetinger katt og hund til hverandre.  Les innlegget for å se mer hvordan jeg gjorde dette.

Jeg nevner i dette innlegg jeg kunne angrepet det fra en annen vinkel, å "ta hundene". Visa versa, om en har problemer med katten, er det like dumt og ulovlig og "ta" katten. Både fysisk og med spruteflaske.

Fra dyrevelferdsloven
Jeg viser her til § 3 som sier at dyr skal beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og 
belastninger, og dersom målet kan oppnås med appetive stimuli fremfor aversive stimuli så er 
det klart at bruk av aversive stimuli er unødig påkjenning og belastning. 
Samtidig framkommer det i § 26 at den som trener med dyr 
skal påse at dyr ikke med hensikt påføres frykt, skade eller unødige påkjenninger og  belastninger.


En bruk vil være uforsvarlig dersom man kan oppnå målet med treningen med andre 
midler/metoder, for eksempel ved bruk av appetive stimuli (typisk en godbit). 

Dette betyr at vi (eiere, instruktører, atferdskonsulenter) må i en treningssituasjon forta en 
kvalifisert vurdering av om vi kan nå målet gjennom bruk av appetive stimuli, eller om vi blir 
nødt til å bruke aversive stimuli. Videre må vi også vurdere om – forutsatt at vi må bruke  aversive stimuli – om det virkelig er nødvendig å nå dette målet.

(kilde http://hunderadgiveren.no/Artikler/AW_Dyrevelferdsloven_bruk_av_aversier.pdf) 

Kattene som får en hund i hjemmet sitt, er gjerne skeptisk til denne nye skapningen, og handler der etter. Om katten da i tillegg får en vannsprut i ansiktet. Vil katten da bli mer glad i den nye skapningen?

Om en har et lite barn fra før, som skal få et nytt søsken. Det er da omstillinger, vil du da sprute storebror/søster i ansiktet med vann når dem oppfører seg litt uvørent rundt den nye babyen? Nei, tenker meg det.
Nå sier mange, en skal ikke sammenligne barn og dyr. Men dyr har enda vanskeligere for å forstå, vi snakker ikke samme språk en gang. Da er det viktig vi gjør vårt ytterste for å lære dem på riktig måte. Husk, vi må lære dyre riktig atferd. Ikke vente til dem gjør feil for å straffe det som er feil. Dem gjør mye rett hele tiden, belønn det som er rett =)



Dette hadde jeg aldri trodd da jeg fikk kattungene i hus.
Dem var veldig lenge skeptisk til hundene, og hundene til dem. Ei periode jaga hundene kattungene om kattungene løp over golvet, og dem som har hatt kattunger, spesielt to samtidig... vet at kattunger løper en del! Så vi trente veldig mye på ro-trening. Belønna hundene for å ligge rolig å se på kattene. I starten bak grinda, som nevnt i blogginnlegget linket til over her, etterhvert ligge i ro i sofaen eller på golvet mens kattungene rasa forbi.

Så lenge kattene var innekatter var klørne kortklipte, men når dem begynte å gå ut fikk dem beholde lengden på klørne. Jeg vil dem skal ha mulighet til å forsvare seg om dem kommer i en slosskamp ute, eller om dem blir jaga og må klatre i et tre.
Miss Belle, den voksne fosterkatten, hadde også kortklipte klør den første tiden, men da hun begynte gå ut etter å ha vært her i 2mnd, var klørne vokst ut igjen.
Katter slår ikke etter øynene som gammel myte sier, men når en hund stikker snuten sin bort til en katt, er det lett en treffer øynene. Uansett kan et katteklor lage betennelse om det kommer under huden på hunden. så en bør passe på, på den andre side har katten lov å forsvare seg ovenfor hunden om hunden er voldsom med katten.

Da vi fikk høner i høstferien 2013, brukte vi samme tilnærmingsmetode. Motbetinging.
Hønene stakkar, hadde vært produksjonshøns og aldri sett utsiden av et bur hele sin levetid. Verken hundene eller kattene hadde sett høner da vi fikk dem i hus.


Strødde godiser både på innsiden av hønsegården til hønene og på utsiden til hundene, det tok kort tid før dem godtok hverandre.
Tiger er bestevenn med hønene. Han tusler ofte rundt inni hønsegården. Om han ikke kommer inn på kvelden før jeg legger meg, så finner jeg han liggende inne hos hønene når jeg går ut på morgenen for å hente egg.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar