lørdag 8. mars 2014

Hundeutstilling i Knarrvik

Forrige helg var vi på hundeutstilling i Knarrvik.

Dagen gikk ikke helt etter planen. Dommeren var veldig spesiell. Noe som irriterte meg veldig og jeg til og med sa fra til han om. Men nå er det en gang slik at en ikke har så mye en skulle sagt som utstiller ;)
Han fann noe galt med alle, Albert blant annet hadde ikke nok pels.  Hadde den gutten hatt mer pels, så tror jeg ikke han hadde klart å bevege seg. Men det er nå så ;)

Det hele starta med valpen, Kandis har trent både på å stå pent og på å bli håndtert, og dette er ingen problem. Da vi gikk i ringen satte dommeren seg på huk i det vi kom mot han, Kandis som er ei tispe som er glad i alle løp han i møtet og krøp i fanget på han. Hun fikk en del kos, så fikk jeg beskjed om å stille henne opp.
Tannvisning gikk greit, han tok litt på henne det gikk greit. Så gikk han for skrive kritikken, men halveis tilbake til bordet ombestemte han seg og skulle se mer på tenna. Først var det helt ok, men når han begynte åpne munnen hennes for å telle tennene, det likte hun ikke. Min feil som ikke har trent på det.
Jeg sa til han at hun er 4mnd, i tannfelling, er det nødvendig telle tenner. Ja, fikk jeg til svar.

Hun fikk en veldig fin kritikk, i det han roper inn hannhunden så sier han til meg. Du vet det hun er utrolig fin, og hun hadde blitt best i rase idag, om hun ikke hadde vært så reservert. What?! Hun var på ingen måte reservert, hun godtok ikke han åpnet munnen hennes, noe jeg bør trene på, men hun er 4mnd på sitte første valpeshow. Har ikke vært borti en dommer som gjør så mye ut av det med en valp..
Valpen som ble BIR, en fin engelsk gutt, vel fortjent :)


Neste ut var hannhundene, en åpen klasse hannhund ble sendt ut med rødsløyfe, så ble det Albert sin tur. Han er jo erfaren, og kunne gjort dette på egenhånd, dommeren likte han godt, men pelsen var ikke bra nok, så det ble excellent 1vkk og BIR-veteran. Albert har ei knekt tann og ei som han har mista, jeg nevnte for dommeren, før han gikk i munnen på han, at jeg har tannattest på mangelen hans, men glemte den i veska (og pekte på den). Svaret jeg fikk var, jeg er ikke så nøye på det med tenner, og så knapt inni munnen på Albert.

Tispene sin tur, Jasmin like sosial som sin lillesøster Kandis. Løp dommeren i møte. Han gikk rett på tannvisninga, som også her gikk det fint først. Men vi har rett og slett ikke trent på at dommeren skal åpne opp munnen, så det MÅ vi trene på. Han mente hun var alt for reservert, han fikk da ikke ta på henne! Og gikk der i fra.
Jeg ropte på han å sa, du har ikke prøvd ta på henne en gang, hun godtar det uten problemer om du prøver. Han kom tilbake, kjente på Jasmin, hun stod logra og syns det var helt ok. Slik som hun pleier å gjøre.
Men likevel KIP, og det er jo greit. Han fikk ikke sett i munnen slik han ville.
Neste ut var ei unghundtispe, denne tispa mente han var for stor, og det ble mye oppstyr rundt målingen. Tispa som ikke var for stor.. ble likevel premiert deretter.
Siste i ringen var Happy. Happy hadde ikke noe lyst å vise seg for dommeren, så dessverre fikk også hun KIP. Han fikk ta på henne, men ikke slik han ønsket.

Ellers hadde han mange gode ord å si, han kunne si jeg hadde veldig gode hunder. Og han likte veldig godt Jasmin av de 4 jeg viste fram.

Dagen gikk og vi venta på at Amelia skulle gå barn og hund. Hun og Kandis har trent mye på dette, og dem er kjempeflinke! Hun viser Kandis mye bedre enn meg =)




Kandis som hadde vært i hallen siden kl 09, klokka var da blitt 14. Var begynt å bli ganske så lei. Selvom hun hadde lagt i buret ei periode, så hadde hun nok ikke fått slappa skikkelig av.
Amelia jobba veldig bra, og fikk henne med seg =) Dem fikk en god tredje plass, medalje og en søt bamse som premier. *stolt mamma*

Helt til slutt skulle Albert inn i Best in Show-veteran. Der var vi så heldige han trakk det lengste strået og blei Best in Show! =)




Turen hjem gikk ganske så fort, og nå er det bare å forberede seg til neste utstillingshelg! =)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar