lørdag 18. januar 2014

Bak fasaden

Dette er mest en hundeblogg, en blogg der jeg skriver om mine hunder, oppdrettet mitt, treningsprogresjoner osv. Men fra tid til annen skriver jeg om ting som engasjerer meg.
Dyrevelferd er noe som engasjerer veldig.
Har tidligere skrevet om pelsdyrnæringen, den har jeg mye på hjertet om, så den skal jeg ikke ta opp igjen i dette innlegget. Nå skal delfinene få litt oppmerksomhet.

Delfinen er det dyret i verden som har plass nr 1 i hjertet mitt, en skulle tro det var hunden, men det er det ikke. Helt fra jeg var lita jente har jeg vært betatt av delfiner. Jeg var ganske lita da foreldra mine tok meg med på en båttur utenfor Lanzarote for å se på delfiner, skuffelsen var stor da de ikke viste seg for oss den dagen.
Delfiner er utrolig vakre!

(google.com)

For 4 år siden var jeg i Tyrkia, og på hotellet jeg var, var der ei brosjyre over ting en kunne gjøre i området, og uten for Alanya er Sealanya, med delfiner! Jeg var i ekstase.
Jeg er opplyst og klar over treningsmetoder for sirkusdyr, jeg er opplyst og klar over dyr som blir fanget og holdes på zoo'er i utlandet. Mens jeg kjenner og har vært på seminarer med mange dyretrenere, og vet at sjøpattedyr blir trent på en etisk ok måte. En kan ikke trene sjøpattedyr med straff, hva skal en gjøre da, hoppe ut i bassenget og denge spekkhoggeren? Treneren kommer ikke derfra i live... Med dette i tankene, har jeg trodd delfiner har det ok. Jeg har vært dum og ikke satt meg mer inn i ting.
Og forholdene dyrene lever i, er på ingen måte bra nok :(

Dessverre støttet jeg denne næringen, ikke bare en men to ganger! Jeg har vært to ganger i Sealanya. Jeg har sett på showet og jeg har badet med delfinene, jeg har snakket mye med trenerne, vi har lest samme bøkene om trening på dyr, vi bruker samme treningsmetode. Det var veldig facinerende og høre hvordan det er med delfiner, som med hunder. En delfin kan bruke 2 dage på å lære et triks, mens en annen har vanskeligheter og bruker 2 måneder. 
Skal ikke lyge når jeg sier det, men når jeg fikk klappe delfinene og til og med bli med trene dem, da var jeg i himmelen! 

Helt til bobla sprakk. Dyrevelferd er mitt hjertebarn, ikke bare på husdyr, men på alle dyr som vi fanger og bruker, som pelsdyrnæringen, testing på dyr, sirkusdyr osv. 

Da jeg kom over en artikkel om delfiner, så måtte jeg jo lese den. Dette er vel ca et år siden. Og jeg ble forferdet.
Etter jeg las den artikkelen var jeg rett på netflix.com og så filmen The Cove. Ric O'Barry er mannen bak delfinene i Flipper. Han fanget og trente desse delfinene. Dette er noe han angrer sterkt på idag. Dette har satt i gang et hysteri, delfiner er jo ultrasøte, lette og trene og trekker mange folk. 

I filmen The Cove får vi se hvordan jegerne skremmer de stakkars delfinene inni ei bukt i Taihjii i Japan, dem bruker lyder i vannet som skremmer delfinene, fanger dem i ei bukt. Hundrevis av delfiner. En liten prosent av dem ser seg bra nok til å bli brukt i delfinparker. Resten blir brutalt slaktet. Dem sitter i båtene sine å stikker delfinene med spyd, delfinene dør en sakte død. 


Mannskapet til Ric har fått lagt ut undervannskamera, undervannsmikrofon og skjulte kamera rundt, en hører skrikene til delfinene som sakte dør i vannet, hele bukta er fyllt med blod. Alt dette for vi skal ha en times moro på sommeren i Sealanya og andre parker? INGEN dyr skal lide for at vi mennesker skal underholdes!


De resterende delfinene blir solgt som kjøtt. Men i Japan er det ikke lov spise delfinkjøtt, da det inneholder mye kvikksølv. Så dem merker kjøttet med andre navn. Dem har innført delfinkjøtt i skolematen, så skolebarn blir syke.

Anbefaler virkelig å se filmen, og jeg anbefaler å ikke støtte denne næringen ved å gå i turistfeller slik som jeg har gjort.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar