lørdag 23. mars 2013

Runderingslørdag

I strålende sol var vi en gjeng som tilbringte den første lørdagen i påska på fjellet. 5 ivrige eiere og enda flere og enda ivrigere hunder. Den yngste utøveren var Jasmin, på straks 4mnd som var i ilden. Hun prøvde seg så vidt for 2 uker siden og det var helt tydlig idag at hun huska hvordan dette fungerte.
Gjorde det veldig enkelt med henne. Figuranter som stod første 5m fra meg, strakk det ut til ca 12-15m. Hun gikk 6 slag, 3 på hver side. Viktig gi seg mens leken er god, og før hun ble sliten. Hadde nok kunne holdt på mye lenger, men vi tar det litt etter litt :)





Aller først ut var Aimee. Hun skulle for første gang prøve fastbitt. Som ser slik ut.
Bringkobbel (modell BI-2)
Igår hadde vi ei lita runde på stuegolvet, det jeg lærte henne ta dette i munnen. Smart hund, så det tok henne 15 klikk å skjønne det. Først klikket jeg noen få ganger for at hun tok det i munnen når jeg holdt det foran henne, deretter hengte jeg det rundt halsen på henne og klikkerklok som hun er tok det ikke mange sekunda før hun plukka det opp fra brystkassa å i munnen.

Idag repeterete jeg denne øvelsen da vi kom oppå fjellet. Slik hun skulle huske hva vi hadde trent på igår.
Så var det legge øvelsen "plukke opp bitt" når hun finner folk. Startet lett med to figuranter bare få meter unna meg. Siden det er årevis siden vi var der, skjønte hun ikke det. Når jeg sa runder sprang hun det hun vann for å finne folk :P
Av med båndet og frivillig flying mellom de to personene noen repetisjoner, da skjønte hun a-ha, her er det godis og få.

På med båndet og da skulle "kommandoen" eller signalet hennes være at når hun kommer ut til figuranten, skal hun plukke opp dette å komme tilbake til meg. For å gjøre det litt enkelt for henne ba jeg figurantene ta i bittet de første gangene. Null problem, hun skjønte den relativt fort. Tok bittet, stod noen sekunder første gangen hos figurant å venta på belønning, før hun kom inntil meg å satte seg i utgangstilling. Etterhvert var det nok dem bare bøyde seg litt så tok hun bittet i munnen å kom til meg.  Så denne var grei :) flinke Aimee! =)

Men så tenkte jeg, her må vi baklengskjede påvisningen i samme renna, så hun ikke forventer en belønning inne hos meg men ute hos figurant. Da stokka alt seg, både for meg og for henne :p

Først gjorde jeg helt feil og sendte henne ut aleine, jeg skal jo bli med ut på påvisning. Så prøvde vi igjen, jeg hadde henne i utganstilling, kobla båndet i halsbåndet venta til hun gikk frivillig ut mot figuranten.
På dette stadiet brukte jeg en figurant som stod synlig bare 5 meter unna. Sa "vis" i det hun gikk ut, men både hun og jeg ble helt tussete :p Endte opp med hun ble frustrert å fann seg pinner å gnage på, og egentlig var det bare det jeg også ville.. gnage på pinner :p Her må jeg i tenkeboksen før vi prøver mer!


Den andre økta til Aimee ble flying med skjulte figuranter 30-40m ut, uten markering. Hun hadde to blindslag, ufrivillig, før hun fann første figurant. Deretter et nydelig slag på andre sia. For så enda et blindslag og et flott slag på venstre sida igjen. Da hun klarte et perfekt slag på høyre og venstre side så avslutta vi. Med litt snø og figuranter som lå i både motvind og medvind syns jeg hun hadde jobba bra :)

Eccho jobba utrolig bra som vanlig, skal nok trene mer overvær med henne for så ha skjulte figuranter etterhvert. Eccho er en liten raring, så da Pernille la seg ned for å gjemme seg litt, var dette veldig snålt syns Eccho. Litt usikker på om hun kunne tørre ta pølsebiten :p Snåle Ecchoen min =)

Pernille og Ivy tok turen fra Ålesund. Ivy hadde to økter. Startet først med figuranter bare få meter i mellom, som flink klikkerhund hun er prøvde hun tilby litt forskjellige triks da figuranten ikke ga henne flere godbiter. Men det tok ikke lang tid før hun skjønte at dagens triks var å løpe fram og tilbake mellom figurantene, en er ikke matglad Toller for ingenting ;)
Det ble nok en 30-40 meter mellom figurantene på slutten, og hun løp som hun aldri hadde gjort annet. Med litt overværstrening og et par runder til der vi trener flying med synlige og halvsynlige figuranter, så er hun nok klar for at figurantene kan gjemme seg :)




Thareq som hadde først runderingsøkt for to uker siden husket gamle kunster, og fikk 3 fine økter idag. Han har begynt å kjenne systemet, og løper fram og tilbake. Godbitene er nesten ikke det viktigste, virker som at løpingen er mer som en belønningen enn å spise de kjedlige godbitene. Men driven for å løpe til figurantene er der, selv om ikke godis eller lek frister så veldig :) 




Troy hadde også sin første økt for to uker siden. Selv med korte ben og litt mye snø på enkelte partier jobbet han som en helt. Litt hindringer stoppet ikke han! Utrolig for en fart han kan få :) 


Da vi trente overværssøk på slutten av dagen var det utrolig morsomt å se når han skrudde på nesen, selvom Marthe var litt skummel der hun lå, så var han flink gutt og gikk bort med mors støtte. Overværssøk er fantastisk morsomt, selvom hunden aldri har gått det før, så ser en at hunden får figuranten i nesen, slipper en båndet da så løper hunden til figuranten. 

Shakira hadde også en av sine første økter, hun var heller ikke så fengslet av godbitene. Men å få løpe fram og tilbake å finne folk var fantastisk moro. Om det var en pris for dagens raskeste hund hadde den gått til hunne. Hun fløy som en vind!



Lene har redigert en film fra dagens runderingsøkter. Stjeler meg til å dele den med dere. Utrolig flinke hunder vi har!!! =) 




Etter runderingen og overværssøket fikk hundene leke litt, alltid kjekt å riste litt løs etter en lang dag med trening.
Jeg er fantastisk heldig som har en så fin gjeng som vil ofre så mange timer av helga si for å trene hund. Rundering er ikke noe en kan gjøre alene, en er avhengig av å være flere. Rundering er kjempekjekt, men tidkrevende. Hundene digger det, og vi syns det er kjekt vi også! Kan ikke komme på noe bedre å gjøre ei helg! :)










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar