lørdag 26. januar 2013

Første tur og første klikkerøkt

Idag har det vært en lang dag for lille frøken Jasmin.

Hun fikk bli med på en liten spasertur å besøke Samojeden Shakira. Dem bor ikke mer enn et par hundre meter unna, men bra gjort å gå på tur for en så liten tass. Godt at mamma Enya og "tante" Aimee var med som support ;) Valper skal jo ikke gå tur, men siden hun ikke kan være hjemme alene heller ble det slik. Var klar til å bære henne om det viste seg hun ikke ville gå selv :)

Mens Aimee og Enya fikk prøve blåsen som Shakira har fått seg, løp Jasmin rundt etter pelsen som fløy i lufta. Morsomt for store og små ;)

Nå blir det innkjøp av blåse etterhvert, effektive greier! Hadde med meg en stk pelsløs Aimee hjem :D

Her har vi en pust i bakken på tur hjem :) 

Vel hjemme skulle jeg være flink å skrive eksamen. Er i siste innspurt på atferdskonsulentutdanningen min, eksamensinnlevering i helgen, siste samling neste helg og en eksamen som skal inn før midten av April, etter det er jeg ferdig utdanna. Det skal bli deilig :)

Siden alt annet er mye kjekkere enn å skrive til eksamen fann jeg ut at det var en fin tid å gi Jasmin den første leksjonen i klikkertrening/shaping. 
Hun har tidligere blitt introdusert for klikkeren, både hun og kullsøsteren vet veldig godt at klikk betyr godbit. Brukt det hver gang vi har vært på hundeklubben eller treff, når dem kommer innom meg eller følger meg har dem fått klikk og godbit, så dette kunne hun, men hun har aldri måtte tenkt noe særlig. 

Jeg gjorde øvelsen relativt enkel for henne, hun er tross alt bare 9 uker og det er hennes første treningsøkt. 

Jeg forsterka at hun snusa på, kikka på eller var inni buret og ga belønningen inne i buret for å gjøre det enkelt. 
Hun er tydeligvis en veldig smart liten valp, og skjønte fort hun måtte gå inni buret for å få meg til å klikke. 

Hele økta var på 10,5 minutt, inkl litt lek på slutten der hun nekta komme ut av buret, var jo i buret godbitene kom ;) Filmen ble klippet litt, men ikke mye. 
Etter treningsøkta ble hun liggende sove i buret, gikk en tur ut i hagen og tissa, for så legge seg i buret og sove igjen. Bur er gøy!

Tok ei lita økt en times tid senere, der jeg tok 3 repetisjoner der jeg forsterka hun gikk inni buret, for så forsterke hun ble igjen i buret mens jeg beveget meg unna, og forsterka at jeg lukket igjen døra. Kjempegøy sa Jasmin! :) 
For å venne henne til å være i buret over tid, vil jeg la det gå lenger og lenger mellom hver belønning. 

Kriterieplanen blir nok noe som dette, om ho på et stadie syns det blir for lenge går vi litt tilbake til et sted der hun syns det er greit å trener mer der, det er viktig ikke gå for fort frem. Det blir ikke gjort på en dag men over flere dager/uker slik hun blir trygg og fin. Allerede nå er buret moro og avslappende :) 

5 sek - belønning (5 rep)
10 sek - belønning (5 rep)
20 sek - belønning (5 rep)
40 sek - belønning (5 rep)
1 min - belønning (5 rep)
1,5 min belønning (10 rep)
3 min belønning (10 rep)
5 min belønning (10 rep)
7 min belønning (10 rep)
10 min belønning (10 rep)
15 min belønning (10 rep)
25 min belønning (5 rep)

Når en kommer opp i så store tidsintervall og hunden syns det er greit å ligge i buret når du er i rommet, kan en starte å gå i fra hunden. Samme tidsintervaller der. Begynn i det små. 
Om en skal trene på at hunden skal ligge i buret eller alene over tid, er det lurt trene på det når hunden likevel er trøtt og sliten, ikke tren på det når den er aktiv og oppgira. 

En må huske en liten valp skal ikke ligge alene eller i bur i mange timer i strekk, den trenger å bevege seg og den trenger få gå på do. Jasmin kommer ikke til å være alene på mange uker ennå, men vi trener litt på burtrening likevel,da hun må trives i buret til vi skal på utstillinger etterhvert. Buret skal alltid være et morsomt sted, et fristed og et sted for å slappe av. Ikke et sted hun må ligge i timesvis å kjede seg. 


Godbitene som ble brukt under treningsøkta var små biter av kokt skinke (pålegg). Enkelt for en liten valpemunn å spise :) 

Har planer om å filme en del av treningsøktene med Jasmin, en liten valpeguide til hverdagslydighet ;) 

Her er filmen =)





1 kommentar: