mandag 5. mars 2012

Herlig trening med Gucci/Tiila

Ikveld før jeg leverte Tiila tilbake til fôrvert hadde jeg henne med på hundeklubben. Herlighet så kjekt det er å trene med en helt fersk valp med omtrent blanke ark! :)

Vi kom 10 minutt før klubben starter, så jeg starta med å trene kontakt. Deretter at hun skulle følge meg bakover, før vi snudde og gikk framover med henne ved min venstre fot. Gikk inntil en kant slik hun ikke gikk for langt ut på sida. Film =)



Litt vanskelig filme, klikke og gi godbiter. Jeg burde ikke la henne hoppe opp eller slippe ned akkurat under denne øvelsen, men med mobilen i ei hånd for å filme, og klikker og godbiter i den andre ble det ikke lett :p

Hun er veldig konsentrert og har omtrent ikke øye for annet enn meg (godbitene). Selv da det kom andre hunder, trente jeg kontakt. Hun var løs, å kunne gå bort om hun ville, men ikke før jeg ga henne klarsignal om at det var greit gikk hun bort for å hilse på.

Trente mye kontakt da det kom flere hunder til, og til slutt ligg. Jeg vet ikke om hun kan tilby frivillig ligg, da hun er på fôr, men ved at jeg satte meg ned kom det en ligg etter et par minutter, jeg "jobba meg opp" og belønna stående etterhvert. Hun klarte ikke tilby ligg når jeg stod, men det vet jeg hadde kommet om vi var på en uforstyrret plass :)

Etter ei god treningsøkt satte jeg henne fast for å trene ro, mens jeg henta Eccho i bilen og trene henne på bli liggende. Tiila ble belønna for å ligge rolig å kikke på. En toller må inneha evnen av å kunne være i ro, det lærte jeg av mine feil på Aimee, der jeg gira henne mer og mer opp første tiden :p vandt med å trene Eurasier, der en ikke får noe gratis å tenkte her var det bare kjøre på da jeg fikk Aimee i hus. Brukte lang tid på å få henne rolig i hodet igjen :p
Det morsomme med Eccho når jeg trente, var at jeg kunne ikke gå mer en 4 skritt bakover/fra henne. Da røyste hun seg. Jeg kunne gå 3 skritt å stå noen sekund, men gikk jeg mer enn det 4. skrittet, da ble det kjempevanskelig å ligge mente hun. Prøvde flere ganger å dra det til at jeg kunne gå bittelitt lenger, men neida.. :p Rare gode Eccho :)

Etter treninga fikk hundene leke, Tiila hang seg veldig på en Papilloan, Ayla, som ikke hadde noe lyst være sammen med henne, så måtte skille dem noen ganger. Rart det, der var så mange andre løse og morsomme hunder, men den hunden som ikke ville være sammen med henne.. den skulle hun egle :p
Hun skjønte nok etterhvert lunta og lekte med en boxer, samojedvalp, staffvalp og Eccho :) Den andre Papillonen, Zena, tok det hele med stor ro. Morsomt å se den lille hunden ikke bevege et øye en gang når de store hundene suser forbi.

En herlig kveld på hundeklubben :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar