tirsdag 7. februar 2012

Dyrevelferd og Lovgivning

I helgen var jeg på forelesing på Ås igjen, denne gangen var det Dyrevelferd og Lovgivning som var tema. Et veldig interessant tema som har stor relevans for det jeg driver med.

Dyrevelferd er noe som bør bli mer fokus på, det er ikke nok at dyret har ly og mat, det skal også utfordres både mentalt og fysisk så det får et bra liv.

Hos hund og katt er nok ikke dette det største problemet, de fleste hunder får turer og oppleve nye ting hver dag, og katter er som regel ute og får bruke sine instinkter. En bør se litt på innekatter, ikke alle innekatter har et tilfredstillende miljø. Katter bør ha plass og boltre seg på, stimulerende leker osv. Katter er ikke skapt til å bo inne.
Hos kyr, sauer, hester, høner osv er det en helt annen velferd. Mange har det jo relativt bra, og dem er domestisert til det livet dem lever mer eller mindre, men det kan bli kjedelig å stå lenket til en bås det korte livet en lever :/

Vi hadde også besøk av en filosof, Per Ariansen som var meget morsom, som satte ting på spissen. Jeg hang ikke helt med i svingene, men fikk da satt gjernen i sving ;)

Fikk også høre en forelesing av Robert Sapolsky. For en herlig mann! Han forteller med innlevelse og humor,  jeg ble helt grepet.



Jeg har inntrykk av at det er en veldig eksentrisk mann. Har bestilt meg to av bøkene hans nå, og gleder meg til å lese dem! Why zebras don't get ulcers og the trouble with testosterone får jeg i postkassa om et par dager :D

Celia har allerede endret atferd og er veldig rolig og sover mye. Dette betyr ikke at hun er drektig, mange tisper endrer atferd etter parring.
Hun er også blitt mer oppmerksom på mat. Hun er ikke den som tigger overhodet, hun gidder rett og slett ikke. Men siden jeg kom hjem fra Oslo har hun vært veldig ivrig på mat, og spist det hun har fått.


Eccho og Celia, datter og mor, på morgenturen idag :)

Igår var jeg på hundeklubben, Aimee trente jeg bare bli liggende med. Hun var kjempeflink! Begynner få den atferden slik jeg vil ha den. Hun ligger over flere minutt, mens jeg kunne gå rundt hjelpe de andre som møtte opp. Amelia fikk også trene med henne, Aimee var ikke så flink da ;) Men med å sette kriteriene omtrent tilbake til 0 fikk Amelia henne til å ligge frivillig og frivillig bli :)

Enya trente jeg fvf med holdt. Så fikk Amelia trene litt med henne mens jeg henta Eccho som skulle være belønning til Bonus. Kjekt å ha en hjelper som er så flink med hundene, lille prinsessa mi :) Hun er veldig interessert i hundene, holder mye på med dem og tar fort hvordan hun trener dem. Er blitt en reser på klikker og godbiter allerede :) Ikke alltid så lett å skjønne konseptet, men hun er tålmodig, hun har kanskje litt strenge krierier noen ganger, men hundene gir faktisk mer av seg selv til henne enn mange andre :) Om interessen ikke dabber blir hun nok en flink hundetrener! :)

Et bilde av Amelia og Eccho fra ei fotballturnering i fjor :)

Eccho var ikke så blid på hannhundene igår på klubben, hun er akkurat ferdig med løpetid å syns ingenting om at dem var så innpåslitne. Så hun fikk stå i bånd mens Enya lekte med de andre hundene. Tenker Eccho er mer tilbake til det normale til neste gang, forhåpentligvis ;)








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar