tirsdag 17. januar 2012

Snart løpetid? :)

Alt går bare fint her hjemme :D Ingen antydninger til krangling mellom Celia og Aimee, så da håper og tror jeg alt er tilbake til det normale :)


Et bilde av jentene jeg tok på morgenturen vår idag :)

Ellers blir det forhåpentligvis snart løpetid på Celia, og da blir det en tur nordover :)

Eccho fikk løpetid idag, så jeg regner med Celia følger på. Hun har mista omtrent all pelsen, markerer mye så tegnene på at det nærmer seg er der, er 7mnd siden sist også, så hun er i rute :)

Har ikke blitt så mye trening siden forrige blogg, da jeg har lagt med influensa hele uka. Men fortsette trenden med god trening på hundeklubben igår.
Aimee fikk de samme øvelsene som sist, tok i tillegg en provisorisk apport over hinder.

I beit for hinder oppet hun over ei vippe/huske som var der, siden jeg hadde glemt apporten fann vi en trestokk som fungerte på samme viset ;)

Baklengskjeda først stokken/apporten så hun skulle skjønne det ikke var ei leke, 2 klikk for at hun gapte over den, 2 klikk for at hun følgte etter meg med den i munnen, 1 klikk for at hun satte seg i utgangstilling med den i munnen før jeg kjørte en helt vanlig apport.

Gjorde det samme med hinderet. Satte henne først fra meg på ene sida av "hinderet" gikk på andre siden å kalte inn, etter 4 repetisjoner fikk hun apporten mens hun satt der, jeg kalte inn og kjørte 3 repetisjoner før jeg tok hele øvelsen.

Det er en øvelse hun kan , men hun kan den med en normal apport og en normalt hinder ;) tydlig hun er flink til å generalisere, for ved hjelp av en kjapp baklengskjeding så var dette null problem :)

Litt mer rot på stå fra ligg på øvelsen avstandskommando igår, ingen kommandoer ennå, bruker en benk, men hun var veldig virrete, ved et par tilfeller datt hun ned fra benken, hoppet ned for å komme til meg og det ble ikke like pent som sist vi trente. Prøvde stå helt tett innpå, men da ble hun så opptatt av at hun omtrent kunne stikke hodet i godbitlomma, så det var ikke et sjakktrekk ;)

Er veldig flink på fri ved fot i alle tempo, vendiger og baklengs. Både med forstyrrelser, om vi skifter underlag og med doggy-zen. Så den er nok mer eller mindre i boks.

Sitt og ligg under marsj, heller ingen problem under gårsdagens trening. Får prøve ruta  i løpet av uka, den er vel den som vi kan minst på klasse 3 øvelsene.

Eccho fikk ei lita treningsøkt, kommando trening på sitt og ligg. Flinkest på ligg da det er det som jeg har trent mest i det siste. Men skjønte fort når hun ikke fikk belønning på ligg, at hun skulle sitte, men skiller ikke mellom kommandoene, er litt 50/50 så der må det mer trening til. Fri ved fot gikk like bra som sist, klikker veldig ofte, men hun holder fokus =)

Skal prøve få med oss ei treningsøkt med NRH i løpet av uka også, det blir spennende. Skal se det blir lavine/redningshund av oss etterhvert! Er vel helst Aimee som skal få prøve seg på det :) Men om jeg ser det går bra, og jeg komme godt inni laget, så kanskje en av ulldottene med skal få prøve =)






2 kommentarer:

  1. Åh, jeg kjenner jeg blir misunnlig av at hundene dine har så regelmessige løpetider :P Haha! :P Snodig, ja! Ikke for det, det er jo utrolig sytesløst å ha kastrert hund, da! :) Mira trives godt uten løpetider! Hehe :)
    Så bra at hundene går overens igjen :)

    SvarSlett
  2. Ikke alle har hver 6mnd da. Enya feks hun har hver 10.mnd, i alle fall hatt det nå før valpinga. Anaya hver 5mnd. Eccho har sin andre nå og hun er 19mnd, hadde sin første når hun var 9mnd.

    Men så lenge dem følger sin syklus :)

    Det kan jo bli krølla til etter valping, Celia hadde jevnlig og sammen med Aimee hver 6mnd før hun fikk sitt første valpekull, så gikk det 10-11mnd etter det før hun fikk løpetid igjen. Alltid like spennende :p spesielt om en planlegger parring ;)

    Er sååå godt dem går overeens, prøvde forberede oss på det værste, men det ser ut til at vi slipper :D

    SvarSlett