tirsdag 10. januar 2012

årets andre konstruktive treningsøkt

Blir alltid litt trening i løpet av en dag, men har vært dårlig legge opp til konstruktiv trening i det siste. Legger inn ei treningsøkt på tur av et eller annet slag, men mer for hjernetrim enn for å finpusse.
Valper, vinter, jul osv osv er unnskyldningene mine. Men nå skal det bli andre boller ;)

Før helga hadde jeg årets første skikkelige trening med Aimee, for å se hvordan ting lå an siden sist, og ting så bra ut ;) Avstandskommando ikke helt slik jeg vil ha det, men den var på ingen måte perfekt da vi konkurrerte sist heller.


Drømmer om sommer - random treningsbilde

Igår hadde jeg en plan da jeg dro ut for å trene ;) Aimee var først i ilden. Fvf med avstandsbelønning var først på tapetet. Hun jobber ok når belønningen kommer fra hånden, men når hun ser belønningen blir lagt ut på bakken får hun en helt annen sprut. Hun prøver seg ikke på å ta belønningen før klikk og versegod kommer heller, godt opplært ;) Trente et kvarter med fvf, på vendinger, holdt, fart osv. Alt var supert :D

For dere så lurer på avstandsbelønning, så legger en ut godbitene slik hunden ser dem, i starten ha gjerne en hjelper for hunden vil ta en avstikker å ta godbitene. Da må en hjelper kunne fjerne godbitene, hunden skal ikke få dem før du gir signal. De første gangene bruk det på enkle atferder som hunden kan, feks sitt, klikk og versegod til godbitskål/leke. Når hunden har skjønt det, prøv på en ny atferd. For noen hunder er det veldig vanskelig å konsentrere seg når belønningen ligger ute, for andre blir det ekstra morsomt, som for Aimee :)
Her kan du se avstandsbelønning i praksis http://wwww.canis.no/film.php?filmid=50

Det neste vi trente var ligg med skjult fører. Akkurat da kom det en ny hund, så vi måtte trene på noe rolig, der hun kunne fokusere på å ligge stille. Belønna først frivillig ligg der jeg gikk i fra og kom tilbake når den nye hunden kom inn på plassen, før jeg brukte kommando å gikk i fra over lengre tid å ble borte. Denne øvelsen har heldigvis aldri vært noe problem. Verken sitt eller ligg med skjult fører. Belønna noen ganger at hun ble liggende når jeg stod ved siden av henne når jeg kom tilbake, så hun ikke skal sprette opp. Siden på klasse 3 er en og en som skal gi kommando "sitt opp".


Også random treningsbilde

Siste øvelse ut var avstandskommando. Fann en benk som var akkurat så smal hun kunne reise seg opp uten å trakke utover sidene, så jeg fikk en helt bein stå fra ligg. Trente bare stå fra ligg. Hun er veldig kjapp å trekke framover på avstandskommando, selv om jeg står nært henne, så her er det viktig hun har en begrenset plass å bevege seg på så hun får bevegelsen i kroppen. Når hun får følelsen av hvordan det skal gjøres, skal vi komme oss på bakkenivå slik hun lærer seg det samme uten hjelp fra å ha kantene rundt seg. Ved å stå på den benken, gikk hun oppi stå uten å bevege verken bakbein eller framben annet enn knekken hun må ha for å komme seg opp og ned. Akkurat slik jeg vil ha det :)


Sommer <3
Så var det Eccho sin tur :) Hun fikk akkurat samme øvelsene, men på et litt annet nivå =) fvf er det en av de første gangene vi trener, har vært borti det før, men vi har ikke lagt så mye i det. Bli liggende har vi trent på noen ganger, med henne var et ikke skjult fører ;) og det var aller første gang med avstandskommando.
Selv med forstyrrelsene rundt, så var det lille pubertetshodet hennes konsentrert om meg, og fvf gikk veldig fint. Jeg klikket omtrent 2 ganger i sekundet om det er mulig, så hun fikk ikke tid til å tenke på annet enn å svelge godbitene ;) vi kom da oss rundt på plassen, og hun hadde fin plassering i forhold til meg :)
Hun tilbyr en fin bli liggende, jeg kan gå flere meter bak, men jeg har ikke dratt den ut så lenge. Har heller øvd på at jeg kan bevege meg, enn på tiden hun ligger. Igjen veldig fornøyd med tanke på at der var en del forstyrrelse, og hun er litt svimete til tider, er tross alt en 18mnd gammel Eurasier ;)

Sommer Eccho <3


Litt på impuls fikk jeg henne oppå samme benken for å se om hun kunne tilby stillingsendring, hun la seg fort ned, siden det var det siste vi hadde trent på i bli liggende, og var veldig flink å ligge. Da jeg trakk meg litt bak ble hun nok litt usikker å reiste seg opp. Da fikk jeg en gratis ;) Skulle ikke mer til, hun la seg ned og reiste seg opp  :) Ble bare ligg og stå, fikk ikke inn noen sitter, men er da en bra start å kunne skifte mellom ligg og stå. Jeg pirka ikke på med henne at beina skulle være i posisjon som med Aimee, for det første blir det nok aldri så høyt oppi klassene med oss, og om så er, så får vi ta det da ;) Selv om det er lurt å ta det fra starten :p hadde jeg hatt ambisjoner om å nå langt, så hadde jeg nok gjort det rett fra starten, men.. for nå så er hun bare kosehund som vi trener for å ha det gøy og hjernebry :)

Skal prøve være flink å oppdatere bloggen med trening framover! Snart eksamensinnlevering igjen, og ny samling i begynnelsen av februar med den følger eksamen igjen, så det går slag i slag. Har sett på terminlista å sett meg ut noen utstillinger og konkurranser fremover, skal få lagt ut det etterhvert =) Blir dessverre ikke NKK Bergen med meg iår, da det kræsjer med forelesing på Ås :(

6 kommentarer:

  1. Gøy å trene når hundene er på, og det går på frem =) Nærmer seg bronsemerkeprrøve for oss nå :grøss:

    SvarSlett
  2. Aimee er for så vidt alltid på :P Og er ikke så aller værst desse Eurasierene mine heller når dem er over den værste puberteten, Eccho har sine perioder der hun har totalt alzheimer og er døv på samme tid, men desse periodene blir kortere og kortere ;)
    Spennende med bronsemerket, følger med i bloggen din. Dere er flinke å trene for tiden oppi flytting og alt annet! =)

    SvarSlett
  3. Det begynte å løsne for Ailo da han bikka ca 20 mnd, så det er vel håp for de fleste =P

    Trener bare en gang eller to i uka, så allverdens med tid tar det ikkje. Greit å slite Ailo ut med sånt =P

    Synd at du ikkje kommer til NKK Bergen, men treffes vel kanskje en annen gang i løpet av året =)

    SvarSlett
  4. 1-2 ganger i uka er jo bra det :)

    Vurderer manger da, stille Eccho, chanel (om der er toller..lite trolig) og tollervalpen jeg har på fôr :) Men du jakter vel på det store, og reiser vel ikke dit :)

    jeg har jo 2 toller valper og 2 eurasirvalper i bergensområdet fra høstens kull, så hadde vært kjekt å sett dem også igjen i februar =)

    SvarSlett
  5. Har ett lite håp om å starte LP1 i slutten av april, men vi får se... Spørs hvor mye vi får trent med (forhåpentligvis) valp i hus.

    Det blir Manger på oss, må jo børste litt støv av gutten før NKK. Men tror ærlig talt storcertet ikkje kommer før NKK Rogaland. Christen Lang skal utgangspunktet dømme der, og det er rett dommer for Ailo.Og nei, retrivere kan ikkje stille på Manger. Men de pleier å være greie med valper, uansett rase, hør med Trond =)

    Du får lage kenneltreff etter utstillingen =)

    SvarSlett
  6. Jeg visste egentlig det, dreiv sjekka igår hvilke utstillinger jeg kunne dra på med Chanel i løpet av våren, og Manger var vel ikke en av dem. Irrierende at Retrieverklubben er så kjipe :(

    valper er valper, så tollervalpene får nok stille. Da kommer jeg med Eccho og tollervalpen :) ja vi får ha et treff etterpå :D

    SvarSlett