onsdag 2. juni 2010

Utstilling i Ålesund








Søndag var det utstilling for Albert, Enya, Aimee, Chanel og Calvin. Synnøve kom nedover med Chanel fra Surnadal og Ørjan kom med Calvin fra Høyanger. Utrolig morsomt å se igjen to av Aimee sine valper :)


Det var første gang for Calvin på utstilling, og første gang for Chanel etter fylte 9 mnd. SPENNENDE!

Jeg var nr 1 og 2 i ringen kl 0900 med Albert og Enya. Så ble litt stress for å komme frem, Albert fikk diare så måtte begynne vaske han, hundene skulle børstes,avklimatiseres og jeg skulle stresse ned. *puh* Men vi rakk det ;)


Fin kontakt når vi løper
 
Albert gjorde fin figur ennå det er 1år siden sist han blei stilt. Han kan dette gamet, stod fint mens dommeren sjekket han, løp som en vind og var en ordentlig glad gutt.


1chk - 1chkk - ck - 1bhk - BIM Dommer Anne Indergaard


Kritikk: 6,5år rød hanne. utmerket hannhund hode. Fin hals og overlinje. Noe steil overarm. meget velvinklet, stabil i bakpar. beveger seg bra. vakker velstelt pels. godt gemytt.



Står som en prest :)

Neste i ringen var Enya. Hun var så glad å lykkelig. Vi har trent på at hun skal stå pent å bli tatt på. Dette går kjempebra. Så jeg hadde troa på dette. Hun er jo kjempesosial. Elsker alle, gnir seg inntil folk som en katt for å få kos, så dette burde nå bare gå bra. Helt til vi stiller oss opp. Det gikk først greit nok, dommer fikk sjekke tenner, så ser jeg hun trekker seg bittelitt det var nok til at jeg ble så nervøs jeg ville kaste opp. Da slapp Enya halen, rygga å syns dette her det var lite kult! Det var ikke verre enn at jeg kunne holde henne å dommeren fikk kjenne på henne, gikk ikke helt bananas, som hun gjorde på Manger, men skyter litt rygg å blir rar i kroppen når jeg holder henne. Dommer sa dette var kjempesynd, for hunden såg så glad ut, og hadde flotte bevegelser. Ville gi meg mer, men kunne ikke gi meg mer enn 1-1-HP. Straks hun hadde sagt det slapp angsten min taket tydligvis, jeg hadde da fått min dom. Halen til Enya kom oppå ryggen, hun var bort til dommeren å gnidde seg inntil henne for å få kos. F...! Dommeren sa " der kan du se, du ødlegger for hunden din med å være nervøs, se hvor glad å lykkelig hun blir når du slapper av, synd jeg allerede har gitt min premiering". Jeg MÅ skjerpe meg. Enya er jo verdens beste Eurasier, det fins ikke tryggere hund enn henne, så hvorfor er jeg så nervøs? Jeg er ikke det når jeg stiller Albert, for jeg vet han står. Jeg og Enya må få oss noen positive erfaringer så vi stoler på hverandre, ellers er det ikke særlig til utstillingskarriere vi vil få:(


Kritikken: 17mnd ulvegrå tispe. Feminint hode. Velboren hale. Velgående. Utmerket proporsjoner. Vakker velstelt pels. Snill, men trenger mer selvtillitt, noe som vi håper kommer med alderen. 1-1-HP






meg og Calvin i ringen

Da jeg var ferdig i ringen med Albert og Enya gikk jeg for å klippe Chanel. Har ikke klipt henne før, så var nok godt for henne å få bort de duskete ørene nå før sommeren :)


Så var det tid for å trene litt med å gå med Calvin, jeg har ikke sett han siden Mars så brukte litt tid på å bli kjent å få kontakt. Vi fikk god kontakt så lenge Chanel ikke var i nærheten, hun lukta nemlig kjempegodt! Har sin første løpetid,og at dem er bror og søster var ingen hindring ;)

Flat var først i ringen der vi skulle gå, som vanlig så tar det jo ingen ende på desse rasene. Så vi venta og venta. Helt til jeg plutslig ser ÅJ! Det er jo tollere i ringen! Jeg skulle gå med Calvin i juniorklasse hannhund, så løp inn. Hadde heldigvis akkurat starta bedømmingen. Calvin var typisk pubertal gutt, fikk tidvis kontakt og noe snusing. Var nok litt rart å løpe med meg, for da vi kom til langsida der "far" stod ville han helst trekke ut der. Men vi kom da oss på rett kjøl igjen. Syns det var ok å bli tatt på av dommeren, var mer opptatt av å sjekke ut alt mulig annet enn å stå stille. Dommeren sa han var for bollete (hørt slikt!! ) så gav han derfor en 2.jk.
Dommer for Toller var: Anne-Berith Waskaas


Calvin sin kritikk: Hannhund av god type. Maskulint hode med bra uttrykk. Noe kort hals. Bra overlinje. Normal benstilling med gode poter. Bra kropp som er i alt for godt hold. Normale vinkler bak. Beveger seg med kort steg sett fra siden. Kunne vært mer stabil i front. Bra pelskvalitet.



Chanel

Synnøve gikk selv med Chanel i dag, gikk sikkert like greit det som om jeg skulle gått med henne. Løp fint, var ikke så interessert i å bli tatt på av dommeren, så det må trenes på. Tenker hun får mer selvtillitt når løpetiden er over og hun blir eldre. Husker Aimee hadde seg en spøkelsealder rundt første løpetid der jeg stilte på NKK Bø, og hun hoppa himmelhøyt når dommeren skulle se på henne.
Chanel sin kritikk: Tispe av god type. Feminint hode med bra uttrykk. Bra hals og overlinje. Meget bra benstilling med gode poter. Bra kropp. Normalt vinklet bak. Beveger seg svært understilt og kunne vært mer stabil i fronten. Hunden lar seg ikke håndtere. Får ikke sett bittet og hun trenger mye mer selvtillit. 2jk



Chanel og Synnøve i ringen


Meg og Aimee

Dommeren var veldig streng, det var ingen i juniorklasse eller unghundklassen (tispe) som fikk ck. Så vi var spendt vi tre som gikk inni åpen klasse. Ei heller her var det noen som var bra nok til ck. To røde fikk den beste i klassen. Aimee blei nr tre i klassen med 1ak- 3akk.


Aimee sin kritikk: Tispe av meget god type. Bra hode og uttrykk. Noe kort hals. Bra overlinje. bra benstamme med gode poter. Noe rake overarm. Normal kropp. Velvinklet bak. Kunne ønske noe bedre steglengde sett fra siden og beveger seg noe trangt bakfra. For dagen ikke i beste pels. 1ak – 3akk

Etter utstillingen hadde vi en liten fotosession av Aimee med to avkom utenfor, det var ikke så enkelt ;) Her kommer en liten smakebit og de beste bildene ;) Får skylde på at de stakkars små var trøtte etter en lang dag i hallen, Aimee ble oppgitt av barna sine å gjespet høylytt for å dempe ;)


Aimee og Calvin


Calvin


Chanel



Chanel


Aimee





2 kommentarer:

  1. Gratulerer! Så artig å få se nye bilder av Chanel og Calvin. Chanel er jo til forveksling lik Cherie...og Calvin; dommeren som vi hadde på Bogstad hadde falt for deg! Så det er nok veldig forskjell på bedømmingen; håper dere ikke mistet motet. Cherie og jeg (er vel mest meg;)) er helt bitt og tar nok en utstilling til før vi begynner med bronsemerket. Flott bilde av Aimee også; ser at hun er vant til å posere.

    SvarSlett
  2. Chanel og Cherie var veldig like som valp også. Lik i kropp og type, bare blisset i ansiktet jeg kunne skille dem på.

    Bedømmingen er opp og ned. Hadde vi stilt både lørdag og søndag kunne det blitt cert lørdag og blå søndag. Slik er det. Den ene dommeren liker kraftige hunder, den andre spinkle. Ørjan mistet ikke motet å har meldt på retrieverklubben sin utstilling på Nordfjordeid 12 Juni! =) Så da får jeg se Calvin igjen :D Jeg går lp på samme sted med Aimee =)

    blir spennende høre hvordan det går på neste utstiling for deg og Cherie. Dere er enda mer trent, hun er mer voksen, så da skal du se det går veien! :)

    SvarSlett