lørdag 8. mai 2010

Bilder og mer oppdatering fra bergensturen :)

Da er jeg vel hjemme etter en kjapp tur til Bergen. Dvs turen hjem ble lenger enn ventet.. :/  Men først til hyggeligere ting =) Celia og Disco hadde en date til torsdag og fikk en vellykket parring til :) Da må vi bare krysse fingrer og tær for at det blir småbebiser i Juli!


Celia er fin byfrue ;)

Sånn en kjekk ung herremann muttern har funne til meg da! :D


Litt kontrast, så måtte bare legge det ved ;) Anaya og Spooner som møttes langt ut på bygda, på et jorde på et av landets fineste steder. Celia og Disco, på toppen av bystasjonen i Bergen. Dette må da bare bli urbane valper ;)


Det ble veldig sent torsdagettermiddag før jeg dro fra Bergen,da møtet med Disco og Steffen var etter Steffen var ferdig på jobb. Disco var ikke helt fornøyd med første stedet vi hadde avtalt å møtes, så vi måtte finne oss et litt bedre sted før det ble fart på sakene. Så tiden gikk, men hva gjør vel det i hyggelig selskap :)

Det kjipe var at jeg kom til stengte veier på vei hjem. Det lå an til at jeg skulle være hjemme rundt klokken 00, men ble 3 timer senere :( da jeg kom kjørende mot ferga på Anda-Lote møtte jeg på et skilt noen mil unna, der det stod at tunnelen etter ferga var stengt om natta, men det var kolonnekjøring fra kl 2220. Men siden det ikke stod ytligere informasjon på det skiltet, regnet jeg med at det var kolonnekjøring etter hver fergeavgang.  Den gang ei :/ 
Hadde ikke kjørt mange hundre meterne etter ferga før det ble stopp, på skiltet står det "stopp vent på ledebil". Vi var vel en 10-12 biler på den ferga, å alle stod der å venta. Men ingen bil kom.  2-3 biler snudde å kjørte tilbake, siden det ikke var noen annen vei enn tilbake til ferga så valgte jeg å stå, ringte et par telefoner for å sjekke om noen kunne finne ut hvor lenge jeg evt måtte bli stående der. Flere av de andre bilene var blitt utålmodige, så vi vandret litt mellom bilene å diskuterte hva vi skulle gjøre. Mens andre hadde lagt seg til for å sove. Så får jeg beskjed om at det er kolonnekjøring kl 2220,0200 og 0500. Da ble jeg sur og oppgitt. Irriterende at det ikke var noe informasjon på ferga, eller at det stod på det første skiltet. Hadde jeg visst om det da, kunne jeg kjørt over et fjell, en kronglete smal  og lang vei, men hadde sluppet ta ferga og sluppet stå 30 min å vente på en ledebil som aldri kom.

Så ser vi et lys oppi fjellet, et håp blir tent. Lyset kommer nærmere. Men nei.. det var en bil med noen arbeidere, smiler sleskt å kjører sakte forbi :(

Mamma og en kamerat ble satt på saken, for jeg akta ikke sitte der i 2,5 time vente om jeg slapp. Var utrolig trøtt og gåen etter en lang dag. Det viste seg at like ved fergeleiet var det en liten smal vei, som jeg aldri hadde lagt merke til om jeg ikke kikka etter den. Det skulle gå ca halvannen time om jeg kjørte over fjellet, til ferga til Volda, så jeg ville rekke nattferga kl 02. 2 timer senere enn den opprinlige planen, alt pga lite informasjon og stengte veier!

Med Jan Ove, kameraten min, på telefon hele veien, kom jeg meg trygt over fjellet. Smal og skummel vei, og jeg hadde lite bensin. Planen var å stoppe på Nordfjordeid å tanke der, det var jo bare ei mil etter ferga, nå ble jeg sendt 8-9 mil uti ødemarka. Var rimelig nervøs da jeg kjørte der på reservetanken, uten noen tegn til en bensinstasjon i milsomkrets. Tror jeg aldri har vært så glad for å se et Statoilskilt som jeg var da det plutslig dukket opp i intet. Vet ikke hvor mye lenger bilen hadde holdt. Om jeg hadde gått tom midt oppå fjellet hadde jeg nok besvimt av skrekk. Er en smule mørkeredd, og alene på et ukjent fjell midt på natta var ikke en hyggelig tanke.  Godt jeg hadde noen som mutret meg opp på telefon, hadde blitt ensomt og kjempeskummelt uten moralsk støtte per telefon!

Jeg kom frem til siste ferga, Folkestad-Volda halv 2.  En halvtime før den dumme kolonnekjøringa skulle komme om jeg hadde stått å venta, så det var nok verdt det. Hadde ikke fått tatt ferge før på morgenen om jeg hadde stått å venta. Fikk lufta Celia på fergekaia før ferga kom, så fikk hun sitte i fremsetet med meg resten av veien. Litt koselig med selskap ;)

Var dødstrøtt da jeg kom hjem, rett til sengs å sovna momentant. Var forferdlig vanskelig å stå opp idag.  Godt det er helg.
Celia har allerede endret atferd, hun er mer ovenpå å mener hun er dronninga her nå. Aimee jenker seg for Celia når Celia er drektig, så tenker det kommer til gå seg til. Akkurat nå er det litt på tåhev, litt buster som står opp å skuling på hverandre. Men merker allerede ikveld har Aimee funnet seg i at Celia bestemmer.  Heldigvis ikke blitt noe alvor ut av diskuteringen dems, bare gått litt rundt hverandre å skula, som jeg har lett klart å avlede.  Håper på at det igjen blir harmoni her når de har funnet sin plass i forhold til hverandre igjen.

Anaya er det ingen atferdsendring på.  2 uker siden parring nå, så håper på se noen tegn i løpet av uka som kommer. Rundt 3 uker er det de befrukta egga fester seg i livmoren, tispa vil da kunne bli kvalm og trøtt. Rundt 4 uker etter parring vil spenene begynne endre seg, det er også et tegn på at tispa er drektig. Men en vet ikke uten en tar en ultralyd mellom dag 25-28 (best for å kunne telle blærene valpene ligger i) eller røntgen som blir gjort siste 10 dagene i drektigheten. Tispa kan få alle tegn som ved en vanlig drektighet om hun har innbilt svangerskap. Så jeg stoler ikke på noen av desse tegnene,før jeg kan se med egne øyne at der er små i magen.


2 kommentarer:

  1. Litt av en heisatur du fikk hjem igjen... Krysser fingrene for at det blir mange valper hos deg i sommer :)

    SvarSlett
  2. Tror det er en forhekselse over Celia. Sist hun parra ble det jo også tull!

    Tenker vi kommer til å bade i valpekos i sommer om alt går bra, gleder meg :D

    SvarSlett