tirsdag 13. oktober 2009

Albert 6 år!!!

Gode flinke flotte gutten min 6år 13 oktober. Fins ikke bedre Eurasiergutt i hele verden! =)

For å gi en liten oppdatering, så er nå alle valpa flytta. Huset er stille og Aimee er full av futt igjen. Merkes på henne hun har vært sliten med de 8 små, og at hun nå er sitt gamle jeg igjen.

Ligger hardtrening på inkalling med stå. Vi får det bedre og bedre til, men må ha mengdetrening slik vi får flyt på det. Har ikke satt sammen hele øvelsen, mest at jeg kaster godbitene (ball ble bare kløn for da kom hun inn til meg og avleverte), slik hun må løpe hente den, jeg sier stå på vei tilbake til meg. 8 av 10 stopper hun raskt opp, mens av og til går hun flere steg så hun kommer nært meg. Når hun gjør det, avbryter jeg, tar henne med til utgangspunktet setter henne enten i stå eller sitt, går i fra og roper "kom" når jeg da sier stå, stopper hun opp :)

Skulle visst hvor langt i fra hun må stoppe, jeg har henne i alle fall 6meter unna meg. Må det være større avstand tro? farten er jo ikke optimal, traver inn mot meg, men den håper jeg kunne få frem senere når vi begge er sikre i øvelsen.

Ellers har vi prøvd på de andre øvelsene i klasse 2 som hun kunne før sommeren, desse kan hun ennå. Vil trene dem av og til for å opprettholde, ellers legge mest vekt på de som vi ikke har helt inne. Kjegle, innkalling og hoppet.

Hun har tendenser til å ploge når hun går fvf, men ved å legge godbiter/ball bak, så blir dette mye bedre. har helt super kontakt, så er ikke den det står på. Er nok mer forventing av belønninga som mye har komt fra min høyre hånd, derfor hun trekker fremover.

Med Enya trener jeg på generalisere sitt og dekk, som er de to tinga vi har på kommando. Merker at etter jeg har begynt kommandotrening, blir ikke de frivillige så ofte tilbydt. Og hun kommer da med frustrerte bjeff og klynk. Hun har ekstremt lite tålmodighet og lav terskel for å lage lyd.

utgangstillinga har vi slitt litt med. Bør prøve den kassa på henne. Hun er kjempeflink til å følge target, men syns det blir ubehaglig å stå mellom meg og en vegg. Har derfor brukt håndtarget til å få henne nesten oppå sida, for så strategisk belønne slik hun må flytte seg i posisjon (stående) og belønne mye på samme plass. Deretter flytte meg litt frem, bruker hånda så hun kommer etter, og belønner igjen flere ganger.

Skal se om vi finner ei kasse imorgen, dette blir helt nytt for meg, har sett det i bruk men ikke testa det selv. Blir lettere anbefale til andre om jeg selv får til utgangstilling ved hjelp av kasse :)

Celia er på slutten av løpetida, fikk løpetid 26 sept. I dagene før begynte hun stikke av, gudene vet hvordan den jenta finner en plass å snike seg ut. Har passa på som en hauk slik hun ikke kan stikke å tjuvparre seg. Løpetida er nå heldigvis på hell, så håper det er trygt at hun er sammen med Albert i helga,da jeg skal på første helg i utdanninga som jeg skal ta, adferd på hund og katt. Reiser til oslo fredag, skal bo hos Hege i helga, da hun også skal ta samme kursa på Landbrukshøyskolen. Gleder meg!! =)



1 kommentar:

  1. Grattis med dagen til Albert :)

    Høres jo ut som om det går fremover med treningen også :)

    SvarSlett